Úvod do tělovýchovy zdravotně postižených
Studijní plán předmětu
Charakteristika:V předmětu „Úvod do tělovýchovy zdravotně postižených“ seznamujeme studenty s obsahem studijního směru, který je zaměřen na pohybovou výchovu a vzdělávání osob se zdravotním postižením. Podáváme v něm ucelenou informaci o jednotlivých předmětech, které tvoří základ tohoto vzdělávání i povinně volitelných předmětech, které v návaznosti na povinný základ profilují studenty k práci s osobami se zdravotním postižením. Studenty poučíme jak vyhledávat a shromažďovat odborné informace pro studium, citovat literaturu v seminárních pracích apod.
Povinně volitelný předmět
1.ročník, 2.semestr, 28 Z, 2 kredity
Garant předmětu:Doc. PhDr. Pavel Strnad, CSc.
Obsah výuky:Semináře- Základní informace o zvoleném studijním směru, jeho vývoj a současný stav. Rozbor studijních povinností v jednotlivých semestrech, otázky výuky na kurzech, možnosti aktivně se zapojit do dobrovolné práce s osobami se zdravotním postižením v průběhu studia apod.
- Význam filosofického uvažování v pedagogické profesi a zvláště pak v profesi zaměřené k práci s osobami zdravotně postiženými. Základy vyučovacích předmětů, které prostupují pětiletým studiem - etika, estetika, filosofie výchovy apod. s ohledem k profilu studijního směru.
- Studium tělovýchovy zdravotně postižených v zahraničí. Seznámení s možnostmi získat zahraniční zkušenosti jak v průběhu krátkodobých, tak i dlouhodobějších studijních pobytů. Informace o předpokladech pro zahraniční studijní pobyty.
- Problematika zdravotního postižení. Definice zdravotního postižení. Typy a příklady zdravotního postižení a jeho dopad na kvalitu života jedince. Biografické a autobiografické materiály. Vztah konkrétních zdravotních postižení k jednotlivým vědním oborům (medicíně,psychologii, pedagogice, filosofii apod.).
- Zdravotní aspekty pohybových aktivit osob se zdravotním postižením. Pohyb, jako základní fenomén uzdravující člověka. Pohybové aktivity pro zdraví lidského organismu z pohledu epidemiologie a preventivní medicíny. Problematika indikací a kontraindikací u jednotlivých zdravotních oslabení či postižení. Možnosti řešení v rámci zdravotní TV a aplikovaných pohybových aktivit.
- Turistika a sporty v přírodě pro osoby se zdravotním postižením. Přírodní prostření a jeho využití v programech výchovy v přírodě pro osoby se zdravotním postižením. Příklady programů. Obsah jednotlivých kurzů zaměřených na turistiku a sporty v přírodě v jednotlivých ročnících se zvláštním zřetelem na profilující kurzy ke studijnímu oboru.
- Zdravotní aspekty plavání. Význam plavání jako důležité pohybové aktivity v resocializačním procesu osob se zdravotním postižením. Ukázky z vyučovacích hodin plavání žáků se zdravotním postižením. Informace o profilujících kurzech z plavání v průběhu pětiletého studia.
- Lyžování osob se zdravotním postižením. Ucelená informace o možnostech sjezdového a běžeckého lyžování osob se zdravotním postižením. Význam vlastní lyžařské dovednosti pro umění modifikovat metodiku lyžařského výcviku. Možnosti lyžařského zdokonalování v průběhu studia na UK FTVS s možností získat kvalifikační osvědčení.
- Sport jako součást života člověka se zdravotním postižením. Sport jako významný společenský jev. Pozitiva a případná rizika sportovní činnosti osob se zdravotním postižením. Adaptační principy pro správnou aplikaci sportovní činnosti u jednotlivých skupin osob se zdravotním postižením.
- Sportovní hry a jejich význam v tělovýchově osob se zdravotním postižením. Vývoj sportovních a pohybových her pro osoby se zdravotním postižením. Příklady sportovních a pohybových her v současné době. Význam vlastní herní pohybové dovednosti pro umění modifikovat pohybovou činnost případně i pravidla tak, aby hra byla osobám s příslušným typem zdravotního postižení přístupná.
- Základní seznámení s problematikou umělecké výchovy výtvarné, hudební, taneční a literárně dramatické, jakožto motivačního zdroje v životě osob se zdravotním postižením. Vymezení jednotlivých uměleckých prostředků a všeobecný nástin dějin lidské umělecké aktivity.
- Možnosti vyhledávání literárních odborných zdrojů a práce s nimi.Základní metodologické informace o psaní seminárních prací – jak je psát, jak správně citovat literaturu, proč je psát apod. Příklady seminárních prací.
- Beseda se zdravotně postiženým sportovcem nebo návštěva školního zařízení, kde se vyučuje tělovýchova pro zdravotně postižené, případně návštěva sportovního klubu.
- Seminář k zápočtovým úlohám studentů.
Požadavky na zápočet: 100% účast ve výuce,
zpracování zápočtové práce
Literatura: Doporučená:- BLAŽEK, B. OLMROVÁ,J. , Světy postižených, Praha : Avicenum, 1988. 181 s
- KÁBELE, J. , Sport vozíčkářů , Praha : Olympia, 1992. 199 s. ISBN 80-7033-233-6.
- NOUZA, J. , Rytíři naděje , Praha : Avicenum, 1993. 112 s. ISBN 80-201-0250-7.
- , Give it to go: Including people with disabilities in sport and physical activities.
, Australian Sports Commission, 2001.
- SHERRILL, C. A., dapted Physical Activity, Recreation and Sport : Cross disciplinary and Lifespan, Boston, WCB/McGraw/Hill, 1988.
- WINNICK, J. , Adapted Physical Education and Sport , 3. ed. Champaign : Human Kinetics, 2000.
Soubory ke stažení
Prosím, vyberte si příslušnou sekci.