UNIVERZITA KARLOVA V PRAZE

FAKULTA TĚLESNÉ VÝCHOVY A SPORTU

 

 

 

 

 

 

 

 

Fórum pedagogické kinantropologie

Svatoňova Stráž

 

 

 

 

 

 

 

 

Editorka

Petra Matošková

 

 

 

Sborník abstraktů a textů ze semináře „Fórum pedagogické kinantropologie“

pořádaného ve dnech 25. – 27. 9. 2013

 

 

Seminář byl příspěvkem k řešení výzkumných záměrů:

§  „Aktivní životní styl v biosociálním kontextu, evid. č. MSM 0021620864“ Fakulty tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy

§  Program PRVOUK na Univerzitě Karlově v Praze, č. 39

§  Projekt GAČR „Kvalita kurikula a výuky v oborech školního vzdělávání P407/11/0262, 2011-2013“

 

 

 

   Pořadatel:                FTVS UK Praha ve spolupráci s PedF MU Brno

   Místo konání:          Výcvikové středisko FTVS UK, Stráž nad Nežárkou

 

   Odborní garanti:      doc. PhDr. Vladimír Süss, Ph.D. (FTVS UK)

                                   doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc. (PedF MU)

 

 

   Editorka:                  PhDr. Petra Matošková, Ph.D.

 

 

 

   © Univerzita Karlova v Praze, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha 2013

 

 

   ISBN 978-80-87647-07-3

ÚVODEM

 

Předkládaná elektronická publikace je sestavena z abstraktů a textů příspěvků přednesených na vědeckém semináři „Fórum pedagogické kinantropologie“, který se tradičně pořádá na podzim ve Stráži nad Nežárkou. Jedná se o každoroční setkání akademických pracovníků zabývajících se otázkami pedagogické kinantropologie.

Tyto semináře dlouhodobě navazují na pracovní setkání „Didaktické společnosti“, jejíž členové pod vedením prof. Dobrého a doc. Svatoně řešili již v 80. letech 20. století výzkumné úkoly týkající se didaktiky TV.

V průběhu semináře zazněly příspěvky věnované tradiční problematice pedagogické kinantropologie.

Seminář byl podporován a pořádán v souladu s výzkumnými záměry „Aktivní životní styl v biosociálním kontextu, evid. č. MSM 0021620864“ Fakulty tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy, programu PRVOUK na Univerzitě Karlově v Praze č. 39 a projektu GAČR „Kvalita kurikula a výuky v oborech školního vzdělávání P407/11/0262, 2011-2013“.

Abstrakty i texty jsou řazeny podle abecedního pořadí příjmení hlavních autorů.

Za jazykovou a odbornou úroveň odpovídají autoři jednotlivých příspěvků.

 

 

Petra Matošková

Editorka

 

 

 

 


OBSAH

ZATÍŽENÍ VYUČUJÍCÍCH HLUKEM V HODINÁCH TĚLESNÉ VÝCHOVY.. 5

Ladislav Bláha; Vladimír Hladík1 5

OBJEKTIVIZACE MONITORINGU POHYBOVÉ AKTIVITY (NA PŘÍKLADĚ VÝZKUMU SEDAVÉHO CHOVÁNÍ ADOLESCENTŮ) 6

Karel Frömel1; František Chmelík1; Lukáš Jakubec1; Zbyněk Svozil1; Dorota Groffik2; Krzysztof Skalik2 6

ASOCIACE MEZI POHYBOVOU AKTIVITOU ADOLESCENTŮ VE VYUČOVACÍCH JEDNOTKÁCH TĚLESNÉ VÝCHOVY A POHYBOVOU AKTIVITOU V OBDOBÍ PO ŠKOLE   8

Lukáš Jakubec; Filip Neuls; Karel Frömel; František Chmelík; Dorota Groffik1 8

KVALITATIVNÍ ASPEKTY VZDĚLÁVACÍCH PROGRAMŮ A STANDARDŮ.. 10

Vladislav Mužík; Petr Vlček. 10

HLEDISKA KVALITY V PŘÍPRAVĚ UČITELŮ.. 11

Viléma Novotná. 11

PLAVECKÁ GRAMOTNOST ŽÁKŮ ZÁKLADNÍCH ŠKOL.. 12

Jitka Pokorná; Irena Čechovská. 12

„HEALTH, FITNESS AND EDUCATION IN VISEGRAD COUNTRIES AND NEIGHBORING COUNTRIES“ – PROJEKT INTERNACIONAL VISEGRAD FUND.. 13

Petr Reich; Ludmila Miklánková. 13

VZTAH GYMNASTICKÝCH ČINNOSTÍ K POHYBOVÉ GRAMOTNOSTI. 14

Iveta Šimůnková; Viléma Novotná; Jan Chrudimský. 14

PŘÍNOS INTEGROVANÉ TERÉNNÍ VÝUKY PRO POHYBOVOU AKTIVITU ŽÁKŮ NA 1. STUPNI ZŠ (STRUČNÁ INFORMACE O PROJEKTU DISERTAČNÍ PRÁCE) 15

Marek Trávníček. 15

ÚPRAVY RVP ZV A SOUČASNÉ PROBLÉMY KURIKULÁRNÍCH DOKUMENTŮ.. 16

Jan Tupý. 16

UČIVO ZÁKLADY GYMNASTIKY V TĚLESNÉ VÝCHOVĚ NA 1. STUPNI ZÁKLADNÍCH ŠKOL   17

Alena Vaculíková; Ludmila Miklánková. 17

CHARAKTERISTIKA POHYBOVÉ AKTIVITY VE VYUČOVACÍCH JEDNOTKÁCH TĚLESNÉ VÝCHOVY V ZÁVISLOSTI NA OBSAHU, POHLAVÍ A VELIKOSTI ZATÍŽENÍ – VYUŽITÍ KROKOMĚRŮ.. 18

Jana Vašíčková; Filip Neuls; Lucie Hauptmannová. 18


ZATÍŽENÍ VYUČUJÍCÍCH HLUKEM V HODINÁCH TĚLESNÉ VÝCHOVY

 

Ladislav Bláha; Vladimír Hladík1

 

Univerzita J. E. Purkyně; Pedagogická fakulta, Katedra tělesné výchovy a sportu,

1BERYL, spol. s r.o. – terénní pracovník     

 

Abstrakt   

Životní prostředí je jedním z limitujících faktorů ovlivňujících kvalitu života člověka. Jedním z negativních jevů současné industriální společnosti je zvyšující se zatížení prostředí života lidí hlukem. Ten pochází většinou od dopravních prostředků, průmyslových zařízení a podle charakteru vykonávané činnosti také od strojů, technických zařízení apod. v rámci zaměstnání nebo zajištění potřeb člověka. Zatížení hlukem je však možné definovat i v místech zvýšené koncentrace lidí a to zejména v uzavřených prostorách při vykonávání pohybových činností. K takovému prostředí nepochybně patří rovněž proces výuky. V několika charakterově odlišných vyučovacích jednotkách tělesné výchovy jsme provedli měření zátěže hlukem. Ač se o problému dlouhodobého a soustavného vystavování vyučujících tomuto typu zátěže nehovoří, je možné konstatovat, že právě vyučování tělesné výchovy může tímto typem zatěžování přispívat k únavě a vyčerpání vyučujících. Soudíme, že by bylo vhodné o tomto problému otevřít diskusi právě v souvislosti s dlouhodobou zátěží učitelů. Předložená studie přináší výsledky měření, které by mělo sloužit k ověření metod měření a jako východisko pro případné další sledování. 

 

Klíčová slova

Tělesná výchova, hluková zátěž, vyučovací proces, zdraví učitele, akustický tlak

 

                                                                              TEXT

                                                                             


OBJEKTIVIZACE MONITORINGU POHYBOVÉ AKTIVITY
(NA PŘÍKLADĚ VÝZKUMU SEDAVÉHO CHOVÁNÍ ADOLESCENTŮ)

 

Karel Frömel1; František Chmelík1; Lukáš Jakubec1; Zbyněk Svozil1; Dorota Groffik2; Krzysztof Skalik2

 

1/ Institut aktivního životního stylu, Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého, Olomouc

2/ Akademia Wychowania Fizycznego, Katowice, Polsko

 

Abstrakt

Cílem příspěvku je demonstrovat na příkladě vybraného výzkumu aktuální problémy objektivizace monitoringu pohybové aktivity (PA). U prezentovaného příspěvku bylo hlavním cílem zjistit jakým objemem a jakou intenzitou PA o přestávkách, po vyučování i v průběhu celého dne kompenzují adolescenti sedavé chování v čase vyučování. Ve výzkumu na 29 českých a 9 polských školách participovalo 868 děvčat a 409 chlapců ve věku 15-17 let. K monitorování PA a srdeční frekvence (SF) jsme použili akcelerometry ActiTrainer. Probandi byli rozdělení podle poměru pohybové inaktivity (PI) a PA v čase vyučování na nesedavé, méně, více a nejvíce sedavé. Sedaví chlapci a děvčata trávili o přestávkách méně času v nízké PA a měli horší poměr PI/PA než nesedaví. V čase po škole nebyly ve většině charakteristik PA zjištěny signifikantní diference mezi sedavými a nesedavými adolescenty. Sedaví chlapci a děvčata měli v průběhu celého dne méně nízké PA, horší poměr PI/PA, méně kroků·hod-1 a menší energetický výdej v kcal·kg-1·hod-1 než nesedaví. V průběhu dne dosáhlo 40,7 % sedavých chlapců (nesedavých 51,8 %) a 44 % sedavých děvčat (nesedavých 42,1%) zatížení v pásmu ≥ 85% SFmax. Zatížení ≥ 8 METs dosáhlo 48 % sedavých chlapců (nesedavých 75 %) a 47 % sedavých děvčat (nesedavých 54 %). Sedaví adolescenti nekompenzují sedavé chování ve vyučování v komparaci s nesedavými ani větším objemem ani vyšší intenzitou PA v přestávkách, PA po škole a ani v celodenní PA. Objektivní interpretace dat z monitoringu PA vyžaduje vymezení minimálního času jednotlivých segmentů dne (často i maximálního času), přepočtu na hod/min nošení, doplňujících záznamů času a aktivit a poměru PI/PA. Dále kombinovat „vnitřní“ a „vnější“ pohybové zatížení v kontextu s odhady a doporučeními k PA. Přístroje ActiTrainer umožňují objektivněji analyzovat vztahy mezi PI a objemem a intenzitou PA.

 

Klíčová slova

ActiTrainer, adolescenti, intensita, pohybová aktivita

 

                                                                              TEXT

                                                                             
ASOCIACE MEZI POHYBOVOU AKTIVITOU ADOLESCENTŮ VE VYUČOVACÍCH JEDNOTKÁCH TĚLESNÉ VÝCHOVY A POHYBOVOU AKTIVITOU V OBDOBÍ PO ŠKOLE

 

Lukáš Jakubec; Filip Neuls; Karel Frömel; František Chmelík; Dorota Groffik1

 

Univerzita Palackého v Olomouci, Fakulta tělesné kultury, Centrum kinantropologického výzkumu

1 Akademia Wychowania Fizycznego w Katowicach, Katedra teorii i metodyki wychoania fizycznego

 

Abstrakt

Velmi málo víme o roli vyučovací jednotky tělesné výchovy (VJ TV) v celodenní pohybové aktivitě (PA) u adolescentní populace. Proto je cílem této studie zjistit, jaké jsou asociace mezi PA ve VJ TV a PA v období po škole u adolescentních chlapců a děvčat, a do jaké míry se intenzita PA ve VJ TV projevuje v plnění doporučení k denní PA. Do studie bylo zařazeno 335 děvčat a 142 chlapců, kteří měli ve školním programu zařazenu VJ TV. Participanti nosili celý den přístroj ActiTrainer, který monitoruje PA, počet ušlých kroků a srdeční frekvenci (SF). Monitorovaný školní den byl následně rozdělen na pět časových period (před školou, ve škole (=vyučovací hodiny bez tělesné výchovy), hodina tělesné výchovy, přestávky a čas po vyučování). Pro analýzu byli participanti, kteří měli nejméně desetihodinový bezchybný záznam, rozděleni podle poměru pohybové inaktivity a aktivity ve VJ TV do čtyř kvartilových skupin.Výsledky ukázaly, že žáci s velkou PA ve VJ TV nejsou v období po škole ve všech sledovaných charakteristikách méně pohybově aktivní než žáci s malou PA ve VJ TV. V rámci celodenní PA byli chlapci s velkou PA ve VJ TV pohybově aktivnější podle energetického výdeje, počtu kroků, doby pohybové inaktivity i doby PA ≥3 MET. Monitoring SF u chlapců však tato zjištění nepotvrdil. U děvčat s největší PA ve VJ TV se vyšší denní PA potvrdila ve stejných ukazatelích jako u chlapců a také v době strávené v pásmu <50 % maximální srdeční frekvence (MSF), v době strávené v pásmu 60-84.9 % MSF a v době strávené v pásmu ≥85 % MSF. 61 % chlapců (58 % děvčat) s největší PA ve VJ TV plní denní doporučení 11000 kroků denně, oproti 27 % chlapců (43 % děvčat) s nejmenší PA ve VJ TV.

 

Klíčová slova

Pohybová aktivita, vyučovací jednotka tělesné výchovy, adolescenti, ActiTrainer

 

                                                                              TEXT

                                                                             
KVALITATIVNÍ ASPEKTY VZDĚLÁVACÍCH PROGRAMŮ A STANDARDŮ

 

Vladislav Mužík; Petr Vlček

 

Masarykova Univerzita, Pedagogická fakulta, Katedra tělesné výchovy

 

Abstrakt

V českém školství již několik let probíhají transformační změny, které mají vést ke zlepšení kvality vzdělávání. Zhoršující se vzdělávací výsledky českých školáků podnítily Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy k tvorbě vzdělávacích standardů vycházejících z rámcových vzdělávacích programů. Současně se připravuje revize stávajících vzdělávacích programů. Protože autoři cítí potřebu vést odbornou diskusi k této problematice a obecněji k problematice kvality vzdělávání v tělesné výchově, naznačují v příspěvku složitost problematiky tvorby vzdělávacích programů a standardů a předkládají návrhy na rámcové řešení, které se opírá jak o vlastní zkušenosti členů pracovní skupiny pro vzdělávací standardy tělesné výchovy, tak o zkušenosti a poznatky čerpané ze zahraničních zdrojů.

 

Klíčová slova

Rámcové vzdělávací programy, standardy vzdělávání, základní vzdělávání, kvalita vzdělávání, tělesná výchova

 

                                                           TEXT

 


HLEDISKA KVALITY V PŘÍPRAVĚ UČITELŮ

 

Viléma Novotná

 

Univerzita Karlova v Praze, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Katedra gymnastiky

 

Abstrakt

Výsledky výzkumů prováděných v různých zemích světa ukazují, že jedním z rozhodujících činitelů ovlivňujících úroveň systému vzdělávání jsou dané vysoké standardy pro učitele. Kvalita absolventů vysokých škol nebo fakult připravujících učitele závisí na kvalitě jejich přípravy. Proto je potřeba vytvořit systém kritérií umožňujících posoudit obsah a podmínky realizované na různých pracovištích podílejících se na přípravě učitelů. Záměrem příspěvku je představit návrh souboru odpovídajících otázek konkretizujících obsah jednotlivých kritérií a umožňujících zajištění a hodnocení kvality vysokých škol nebo fakult připravujících učitele jak z pohledu vnitřního, tak z pohledu potencionálního vnějšího procesu hodnocení. Pro hodnocení přípravy učitelů tělesné výchovy je nezbytně nutné vymezit, co je považováno za kvalitu v oblasti tělesné výchovy (TV) a sportu, jak je možné určit znaky kvality přípravy učitelů TV a jak posuzovat kvalitu výstupů z učení.

 

Klíčová slova

Systém vzdělávání, standardy učitele TV, výstupy z učení, kritérium

 

                                                           TEXT

 


PLAVECKÁ GRAMOTNOST ŽÁKŮ ZÁKLADNÍCH ŠKOL

 

Jitka Pokorná; Irena Čechovská

 

Univerzita Karlova v Praze, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Katedra plaveckých sportů

 

Abstrakt

Příspěvek hodnotí úroveň plavecké gramotnosti žáků základních škol ve vztahu k podmínkám plavecké výuky v širších souvislostech, kterými jsou koncepce výuky, materiální podmínky, hodnotící kritéria. V užším slova smyslu je cílem příspěvku prezentovat šetření plavecké úrovně žáků prvních až devátých ročníků tří základních škol okresu Chomutov s vlastním bazénem, ve školním roce 2011/2012, pomocí testu souvislého plavání na 200 m, hodnocení využití plaveckého dýchání a preference plaveckého způsobu. Celkově bylo šetřeno 738 probandů z toho 356 chlapců a 382 dívek.

 

Klíčová slova

Plavecká výuka, úroveň plavání, plavecké dovednosti, mladší a starší školní věk

 

                                                           TEXT

 

                                                                             
„HEALTH, FITNESS AND EDUCATION IN VISEGRAD COUNTRIES AND NEIGHBORING COUNTRIES“ – PROJEKT INTERNACIONAL VISEGRAD FUND

 

Petr Reich; Ludmila Miklánková

 

Univerzita Palackého v Olomouci, Fakulta tělesné kultury

 

Abstrakt

Projekt se zabývá morfologicko-biomechanickými a psycho-sociálními aspekty životního stylu mládeže v zemích V4 (Visegrádská dohoda). Měření a dotazníkového šetření se zúčastnilo celkem 1000 probandů (500 chlapců a 500 dívek) ve věku 16–17 let, z toho 200 z České republiky. Zvolené statistické metody a techniky jsou zaměřeny na antropometrické parametry, tělesné složení a EMG měření. Dotazníkové šetření postihuje objem pohybové aktivity probandů, zmapování prostředí podporujícího jejich pohybovou aktivitu, sebepojetí probandů a sociální podmínky ve vztahu k pohybové aktivitě. V příspěvku jsou prezentovány dílčí výsledky měření v České republice. Výsledky celého projektu budou dále prezentovány ve všech  zúčastněných zemích na vědeckých konferencích a prostřednictvím vědeckých časopisů. 

 

Klíčová slova

Adolescent, pohybová aktivita, podmínky pro pohybovou aktivitu, životní styl

 

                                                           TEXT

 

                                                                             
VZTAH GYMNASTICKÝCH ČINNOSTÍ K POHYBOVÉ GRAMOTNOSTI

 

Iveta Šimůnková; Viléma Novotná; Jan Chrudimský

 

Univerzita Karlova v Praze, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Katedra gymnastiky

 

Abstrakt

Utváření pohybové gramotnosti je jedním z důležitých předpokladů realizace jakékoli pohybové činnosti. Specifikou gymnastiky je pohybový projev založený na uvědomělém řízeném pohybu vedoucí k optimálnímu provedení pohybů těla a jeho částí. Prostřednictvím dotazníkového šetření jsme sledovali názory na vztah gymnastiky k pohybové gramotnosti. Celkový počet vyplněných dotazníků byl 38, obsahoval 4 uzavřené otázky a 2 škálování. Získaná a statisticky zpracovaná data jsou uvedena v přehledových tabulkách. Výsledné součty odpovědí potvrzují předpoklad, že je gymnastika nedílnou součástí pohybové gramotnosti.

 

Klíčová slova

Gymnastika, pohybová gramotnost, gymnastická cvičení

 

                                                           TEXT

 

                                                                             
PŘÍNOS INTEGROVANÉ TERÉNNÍ VÝUKY PRO POHYBOVOU AKTIVITU ŽÁKŮ NA 1. STUPNI ZŠ (STRUČNÁ INFORMACE O PROJEKTU DISERTAČNÍ PRÁCE)

 

Marek Trávníček

 

Masarykova Univerzita, Pedagogická fakulta, Katedra tělesné výchovy

 

Abstrakt

Cílem příspěvku je představit projekt disertační práce, která se zabývá problematikou pohybové aktivity v edukačním procesu na 1. stupni základní školy. Práce se zaměřuje zejména na monitoring pohybové aktivity u dětí mladšího školního věku během pobytu ve škole. Cílem práce je vyhodnotit přínos integrované terénní výuky pro celkovou pohybovou aktivitu žáků. Konkrétně se práce zaměří na objem, intenzitu a obsah pohybové aktivity v rámci celkového pohybového režimu školy a v rámci integrované terénní výuky.

 

Klíčová slova

Pohybová aktivita, pohybový režim školy, integrovaná výuka, terénní výuka, integrovaná terénní výuka

 

                                                           TEXT

 

                                                                             
ÚPRAVY RVP ZV A SOUČASNÉ PROBLÉMY KURIKULÁRNÍCH DOKUMENTŮ

 

Jan Tupý

 

Národní ústav pro vzdělávání, Praha

 

Abstrakt

V roce 2013 došlo ke změně Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV). Změna vyvolala řadu rozpaků a dohadů, zda je nutná, vhodná a zda přinese pozitiva do vzdělávání žáků. Příspěvek seznamuje s konkrétními změnami RVP ZV i s problémy, které úpravu RVP ZV provázely. Na závěr uvádí náměty, kterými by se didaktici tělesné výchovy měly v následujících letech ve vazbě na RVP zabývat.

 

Klíčová slova

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, úpravy RVP ZV, nekoncepčnost řízení úprav, současné problémy úprav RVP ZV, standard základního vzdělávání

 

                                                           TEXT

 

                                                                                                                     


UČIVO ZÁKLADY GYMNASTIKY V TĚLESNÉ VÝCHOVĚ NA 1. STUPNI ZÁKLADNÍCH ŠKOL

 

Alena Vaculíková; Ludmila Miklánková

 

Univerzita Palackého v Olomouci, Fakulta tělesné kultury, Katedra aplikovaných pohybových aktivit

 

Abstrakt

Gymnastické dovednosti mají ve školní tělesné výchově v českých zemích bohatou tradici. V současné době je téma akrobacie a cvičení na nářadí vymezeno v RVP ZV (2005) jako součást učiva zahrnujícího úroveň pohybových dovedností. Ne všechny základní školy ale zařazují toto učivo do školních vzdělávacích programů, ne všichni učitelé zvládnou vyučování základům gymnastiky v daném rozsahu. Gymnastické dovednosti jsou přitom díky své šíři a rozmanitosti označovány jako základ ostatních sportovních odvětví. Podle výsledků výzkumného šetření zacvičí většina sledovaných žáků samostatně pouze kotoul vpřed a kotoul vzad. Největší problémy se projevily u cviků prováděných na hrazdě a u gymnastických prvků přemet stranou a skrčka přes kozu našíř. Je nutné zamyslet se nad příčinami současného stavu úrovně pohybových schopností jako důležitého předpokladu pro pohybové učení. Problematika tzv. pohybového základu by se měla stát předmětem zkoumání nejen v oblasti gymnastiky, ale i v dalších sportovních odvětvích.

 

Klíčová slova

Mladší školní věk, základy akrobacie a cvičení na nářadí, efektivita výchovně vzdělávacího procesu

 

                                                           TEXT

 

                                                                                     
CHARAKTERISTIKA POHYBOVÉ AKTIVITY VE VYUČOVACÍCH JEDNOTKÁCH TĚLESNÉ VÝCHOVY V ZÁVISLOSTI NA OBSAHU, POHLAVÍ A VELIKOSTI ZATÍŽENÍ – VYUŽITÍ KROKOMĚRŮ

 

Jana Vašíčková; Filip Neuls; Lucie Hauptmannová

 

Univerzita Palackého v Olomouci, Fakulta tělesné kultury

 

Abstrakt

Příspěvek vychází z monitorování pohybové aktivity krokoměry a využívá i výsledky z dotazníků k diagnostice vyučovací jednotky tělesné výchovy (dále VJTV) shromážděných na učitelských praxích. Cílem je popsat množství kroků ve VJTV vzhledem k pohlaví, obsahu a velikosti zatížení. Děvčata realizovala nejvíce kroků v basketbalových VJTV s vyšším zatížením, chlapci naopak ve fotbalových a atletických VJTV s vyšším zatížením. Na učitelských praxích se studenti nejčastěji zapojují do výuky basketbalových jednotek.

 

Klíčová slova

Tělesná výchova, krokoměr, pohlaví, zatížení, obsah

 

                                                           TEXT