SYSTEMATIKA FLORBALU Florbalové utkání je v celém svém průběhu naplněno neohraničeným počtem pohybových aktů, herních činností, herních kombinaci a standardních situací. Předpoklad jejich úspěšné realizace tvoří základní herní potenciál konkretizovaný hráčským postojem a funkční lokomocí, flexibilním úchopem a ovládáním (manipulací) hokejky. I. HRÁČSKÝ STŘEH A ÚCHOP HOKEJKY Úchop hokejky u většiny hráčů určuje lateralita. Praváci tak drží hokejku převážně vlevo (horní ruka je pravá) a naopak, leváci drží hokejku po své pravé straně (horní je levá). Konec hokejky svírá hráč relativně pevně v dlani, naopak spodní rukou drží hokejku volněji. Podle herní situace svírá hokejku oběma, nebo jednou rukou (horní). Didaktika (EM): usilujeme o přirozenou fixaci hráčského střehu, správný a variabilní úchop (horní konec v dlani, posun dolní ruky), o lokomoci na předních částech chodidel, herní mobilitu s hokejkou. Pozor na nadměrné a neúčelné předklánění trupu, které se u začátečníků často objevuje v úsilí lépe kontrolovat míček. II. HERNÍ ČINNOSTI HERNÍ ČINNOSTI JEDNOTLIVCE (HČJ) MANIPULACE S HOKEJKOU Didaktika (EM): v průběhu vyučovacích jednotek (tréninku), většinou z časových důvodů nevyčleňujeme rozvoji „pocitu“ speciální prostor. Rozvoj pocitu „míček hokejka“ úkolově přenášíme do individuálního tréninkového prostoru každého z hráčů. Vedení míčkuje herně manipulační dovednost s hokejkou zajišťující ovládání a kontrolu míčku. V praxi existuje řada forem této herní činnosti. Teorie florbalu rozlišuje vedení míčku podle úchopu hokejky, způsobu kontroly míčku, pozice míčku k čepeli hokejky a podle herní situace. Didaktika (EM): při osvojování této herní dovednosti ovládání míčku uplatňujeme DK vcelku. Usilujeme o flexibilní manipulaci s hokejkou (paže, zápěstí, ruce), koordinovaný pohyb, přiklopení (náklon) čepele k míčku a omezení zrakové kontroly míčku. Dribling, jako stranový kontakt míčku a čepele hokejky v opakování, představuje primární herní dovednost hráče pro ovládání a manipulací s míčkem.
video 8 dribling Didaktika (EM): při osvojování dovednosti driblování využíváme DK vcelku. Usilujeme o omezení zrakové kontroly míčku, průběžný kontakt míčku s čepelí (malá vzdálenost), koordinovaný pohyb zápěstí – paže, odstraňujeme nadměrný předklon trupu. Při florbalovém driblingu usilujeme o kontakt míčku po celé délce čepele (do špičky) a intenzivní rotaci v zápěstí při přetáčení hokejky. Uvolňování hráče s míčkem je variabilním pohybovým celkem vedeným za účelem zaujetí výhodného postavení pro další činnost (únik, přihrávka, střelba). O způsobu uvolnění s míčkem rozhoduje hráč vyhodnocením herní situace dle postavení a vzdálenosti soupeře, spoluhráčů a prostoru, ve kterém se sám v daném okamžiku nachází. Didaktika (EM): při nácviku této útočné dovednosti využíváme DK vcelku, v případě manipulační obtížnosti, př. obtočení bekhendem, DK po částech. Usilujeme o účelné krytí míčku tělem před soupeřem (linie míček - tělo hráče - soupeř), nezapomínáme také na „klamání“ soupeře, jako efektivní součásti uvolňování s míčkem Střelba je finální herní dovedností hráče vedená s cílem usměrnění míčku do branky. Didaktika (EM): při nácviku střelby jednoznačně uplatňujeme DK vcelku. Základním způsobem střelby začátečníků je forhendová střelba příklepem, po zvládnutí přistupujeme k forhendové střelbě tahem a střelbě bekhendem. V programu naopak vynecháváme střelbu golfem (bezpečnostní důvody). Tečování a dorážení míčku tvoří komplex zvládnutých herních dovedností, realizovaný v blízkosti branky soupeře s cílem usměrnění nebo doklepnutí míčku do branky. Didaktika (EM): při osvojování této herní dovednosti využíváme DK vcelku v podmínkách PH a MU. Usilujeme o důsledné sledování míčku, „pohotovost“ hokejky, aktivní pohyb v prostoru brankoviště a anticipaci. Klamání je nedílnou součástí všech útočných ale i obranných HČJ. Ze strany hráče je vedená se záměrem herní dezorientace protivníka, buď odpoutáním se od soupeře, nebo odpoutáním jeho pozornosti. 2. Útočné herní činnosti jednotlivce (vztahové) Přihrávka forhendem (tahem) je nejčastější formou této HČ. Přihrávku startuje hráč v základním postoji s natočením těla k cíli přihrávky. Hokejku svírá oběma ruka v pozici za tělem, čepel je přiklopena k míčku. Při zahájení přihrávky přesouvá nepřerušovaně hokejku po zemi (tlakem) podél těla vpřed. Pohyb hokejky je doprovázen přesunem těžiště těla (ze zadní nohy na přední). Ve finální fázi přihrávky (míček opouští hokejku) určuje trajektorii míčku pohyb zápěstí ovlivňující úhel mezi čepelí a míčkem. Pokud zůstává čepel k míčku nadále přiklopena - přihrávka směřuje po zemi, pokud se odklání - míček směřuje do volného prostoru (letí vzduchem). Intenzitou tlaku hokejky do podlahy a pohybu paží ovlivňuje hráč rychlost a dráhu míčku (přihrávky). Didaktika (EM): při osvojování dovednosti přihrávání aplikujeme DK vcelku. Uvolňování hráče bez míčku tvoří objemově nejrozsáhlejší činnost hráče v útoku. Je vyjádřeno flexibilní lokomocí cílenou pro zaujetí výhodné pozice ke spoluhráči (přihrávka, střelba) a naopak, nevýhodné vůči soupeři. Uvolňování nebo únik a se převážně vyznačují náhlou změnou směru a rychlosti po dráze připodobňující některá z písmen abecedy (S, L, C). Didaktika (EM): při nácviku uplatňujeme DK vcelku, neboť realizace této HČ není obtížná. Problém u začátečníků naopak spočívá v řešení KAM se uvolnit (vyhledat vhodný prostor) a KDY se uvolnit (zahájit pohyb), často i JAK se uvolnit (způsob). Pro situační řešení uvolňování proto vytváříme herní podmínky pomocí HC, PH a MU. OBRANA Didaktika (EM): z didaktického aspektu hráčů začátečníků vyplývá, že obranné činnosti nejsou tolik přitažlivé jako činnosti spojené s útokem. Je to pochopitelné, vyplývá to z naturelu a věku dítěte a z nich vyplývající absence herního zdůvodnění pro cílenou obranu. V průběhu programu proto obranné činnosti verbálně žákům přibližujeme a nacvičujeme je vždy v propojenosti s útočnými. Obranné herní činnosti jednotlivceObsazování hráče s míčkem je vyjádřeno lokomoční a manipulační flexibilitou hráče, vedenou v blízkosti soupeře, za účelem znesnadnit jeho útočnou činnost, nebo ji přerušit, popř. odebrat míček. Didaktika (EM): při nácviku obranných činností aplikujeme DK vcelku s využitím zejména HC1 a HC 2, PH a MU. Usilujeme o okamžité obsazování (krytí) hráče s míčkem aktivním přistupováním, popř. přímým osobním kontaktem se soupeřem. Obsazování hráče bez míčku je záměrně vedená lokomoce hráče ve směru pohybu soupeře, popř. i proti jeho pohybu. Cílem této HČ je časové a prostorové omezení, nebo přerušení útočné aktivity soupeře. Didaktika (EM): při nácviku této obranné činnosti uplatňujeme DK vcelku s využitím HC 2, PH a MU. Usilujeme o rychlé vyhledání určeného protihráče a důslednost jeho krytí v určeném prostoru („nešetřit pohybem“). Blokování je záměrná činnost hráče, vedená za účelem zabránit proniknutí míčku do branky (střelba, tečování), popř. míček zachytit nebo nasměrovat do prostoru bezpečného vlastní brance. Blokování vyjadřují dle herní situace pohybové akty realizované postojem (obvykle na jednom koleni) a pozicí hráče v blízkosti vlastní branky. Podle vzdálenosti míčku od branky je blokování prováděno jedním, častěji dvěma a více hráči v součinnosti. Didaktika (EM): při osvojování této obranné činnosti praktikujeme DK po částech a DK spojování částí v celek. Aplikujeme PC 2, HC 1 a PH. Usilujeme o komunikaci mezi hráči a týmovou součinnost včetně brankáře. III. HERNÍ KOMBINACE Didaktika (EM): před volbou DK v kontextu kombinací vždy zvažujeme úroveň HZ žáků. V prostředí začátečníků využíváme DK po částech a DK spojování částí v celek ÚTOK Didaktika (EM): v programu aplikujeme kombinace jednoduché, pro hráče snadno uchopitelné a zároveň přitažlivé HK („přihraj a běž“, zpětné přihrávky nebo HK založené na nahození). Při jejich nácviku uplatňujeme DK po částech a DK spojování částí v celek. V propojenosti využíváme všechny MOF. Kombinace „přihraj a běž“, tzv. narážečka, je typickou součinností minimálně dvou hráčů. Kombinace je výrazem návaznosti dvou HČJ - přihrávání a uvolňování bez míčku, kdy přihrávající se okamžitě uvolňuje pro míček v prostoru. Pro svou jednoduchost (schematický trojúhelník), plastičnost aplikace a překvapivost je nejvyužívanější florbalovou kombinací (variabilita, použitelnost v libovolné části hřiště, zejména pak v malém prostoru). Kombinace „zpětné přihrávky“ je jednoduchou součinností dvou hráčů, realizovanou přihrávkou v protisměrné linii pohybu spoluhráče (zpět). Cílem kombinace je vytvoření výhodného prostoru pro pokračování útočné činnosti (průnik, přihrávka), nebo pro přímé ohrožení branky. Vzhledem ke své univerzálnosti je kombinace variabilně využívána na útočné i obranné polovině hřiště. Kombinace „nahození“ je součinností dvou hráčů realizovaná přihrávkou a uvolněním bez míčku v následnosti. Kombinace, založená na překvapivém usměrnění míčku v linii soupeřovy branky (přihrávka vzduchem nebo o mantinel), je vedena s cílem rychlého přenesení útočné činnosti (míčku) do soupeřem neobsazené zóny hřiště. OBRANAObranné herní kombinace vedené s cílem limitace nebo přerušení útočné činnosti soupeře jsou založeny na přísné součinnosti a herní disciplíně hráčů. K nejčetnějším se řadí kombinace založené na principu zajišťování, zdvojování, na přebírání a kombinace se zesíleným obsazováním. Didaktika (EM): přestože obranné kombinace jsou svou podstatou jednodušší než útočné, postupujeme při jejich nácviku obdobně jako u útočných. Aplikujeme kombinace snadno žáky uchopitelné. Využíváme zejména kombinace založené na zajišťování a na přebírání. Vzhledem k charakteru obranných kombinací uplatňujeme při jejich nácviku DK vcelku s využitím zejména PH a MU. Kombinace „zajišťování“ je základní a nejčastější obrannou kombinací. Cílem její aplikace je zesílení defenzivní činnosti s pomocí spoluhráče v zóně „nebezpečné“ pro vlastní branku. Kombinace je realizována aktivním sledováním průběhu činnosti spoluhráče (krytí soupeře) a zmenšováním prostoru pro hráče s míčkem. Kombinace „přebírání“ je součinnost dvou hráčů realizovaná dočasnou personální výměnou obsazovaného soupeře (obránci si vyměňují předem určené protihráče). Předpokladem úspěšnosti této kombinace je vzájemná komunikace a herní součinnost obránců. Kombinace „zdvojování“ je zesílenou součinností obránců ve vztahu k soupeři (přistupování). Zdvojování, s cílem získání míčku pod kontrolu, je realizováno aktivním přistupováním k hráči s míčkem (rychle, těsně) v zónách hřiště omezující pohyb hráče, př. u mantinelů, v rozích hřiště.
IV. HERNÍ SYSTÉMY Herní systémy (dále HS) jsou způsoby organizace herního jednání a součinnosti všech hráčů týmu. Vycházejí ze základního rozestavení hráčů a součinnosti jejich funkcí, které se však v průběhu utkání mohou měnit. Základem jsou herní činnosti jednotlivce a herní kombinace v různých časoprostorových vztazích. Předpokladem aplikace HS je základní úroveň herní způsobilosti a součinnosti a znalost jejich základních principů. Didaktika (EM): s cílem pochopení principů hry a potřeby týmové součinnosti praktikujeme u začátečníků dva základní herní systémy, s kterými i program v úvodu zahajujeme. Z hlediska útoku upřednostňujeme systém na bázi rotace hráčů kolem hráče s míčkem (postupný útok, rychlý útok), z hlediska obrany systém založený na principu osobního krytí soupeře (osobní obrana). Nácvik a ovládnutí obou systémů vyvolává vedle osvojování potřeby součinnosti i pocit osobní odpovědnosti každého hráče. Při nácviku těchto systémů uplatňujeme DK vcelku a jejich praktické osvojování uskutečňujeme vždy souběžně (útok versus obrana). ÚTOK (útočné herní systémy)
Systém postupného útoku je relativně nejsložitějším systémem, neboť je praktikován převážně proti zformované obraně. Je založen na principu rozestavování útočníků kolem hráče s míčkem. Předpokladem úspěšnosti systému je herně lokomoční aktivita a improvizace hráčů Systém přesilové hry je uplatňován při početním oslabení soupeře. Předpokladem úspěšnosti je součinnost (hráči jednají podle předem nacvičeného vzorce) a vytvoření výhodného prostoru pro finální zakončení (střelbou).OBRANA (obranné herní systémy)
Za obranný herní systém považujeme organizovanou součinnost hráčů týmu vedenou s cílem maximálně limitovat útočnou činnost soupeře, završenou odebráním míčku. Obranný systém je týmem praktikován od okamžiku ztráty míčku do okamžiku jeho opětného získání. Systém osobní obrany je základní obrannou součinností týmu začátečníků. Je využíván především na vlastní na polovině hřiště, nebo jinak určeném prostoru. Systém osobní obrany je založen na součinnosti hráčů osobním obsazováním protihráčů. Každý z hráčů obsazuje jednoho, předem určeného „svého“ protihráče, pokud možno vždy v linii soupeř – hráč (obránce) - vlastní branka. Systém zónové obrany je založen na obsazování předem stanoveného území (prostoru) hřiště. Příznačným rysem systému je prostorová obrana určené zóny včetně soupeře, který se v ní pohybuje. Pokud se v tomto území pohybuje soupeř s míčkem, aktivita obránce se zvyšuje. Zónová obrana je využívána na vlastní polovině hřiště a kolem velkého brankoviště. Rozestavení hráčů má nejčastěji podobu 2-1-2, 2-2-1, 1-2-2. Zónový systém je aplikován nejčastěji proti postupnému útoku soupeře a jednoznačně při hře v oslabení. Systém kombinované obrany je založen na propojení prvků osobní a zónové obrany. Podle charakteru obranné činnosti rozlišujeme dvě základní varianty kombinované obrany V. BRANKÁŘ Pozice, funkce a činnost florbalového brankáře se od hráčů v poli značně liší. Jeho herní aktivita je založena na hře bez hokejky a tak brankář dle herní situace reaguje na míček všemi částmi těla. Odlišná je také jeho lokomoce, která je omezena i prostorově. Brankář se po celé utkání pohybuje v území ohraničeném velkým brankovištěm, které opouští jen výjimečně. Post brankáře, jako posledního hráče obrany, klade na jedince značné nároky (pohybové, taktické a zejména psychické), neboť jeho efektivita často rozhoduje o úspěšnosti celého týmu. Především obranné HČ nárokují vysokou úroveň speciálních herních dovedností a psychické resistence. Herní činnosti brankáře Zmenšování střeleckého úhlu je taktická lokomoční činnost v prostoru brankoviště. Cílem této činnosti je limitace přímého ohrožení branky na minimum zachycením, popř. sražením nebo odražením míčku. Podle pozice míčku a střelce rozlišujeme pohyb brankáře vpřed před střelbou (vysouvání proti střelci) a pohyb brankáře vpřed v okamžiku střelby (vysouvání na míček). Chytání a vyrážení tvoří rejstřík speciálních dovedností prostřednictvím jednotlivých částí těla brankáře (ruce, horní a dolní končetiny, trup, hlava), které brankář operativně využívá dle herní situace. Chytané nebo zachycené míčky navíc jistí trupem, naopak prudce vyráží nebo usměrňuje končetinami, event. hlavou do relativně bezpečných zón za branku, do rohu, nebo mimo hřiště. Vyhazování je činnost cílená zejména pro založení rychlého útoku. Podle způsobu provedení výhozu a trajektorie míčku rozlišujeme výhoz po zemi a pravidly ošetřený skákající výhoz, prováděný úderem míče o zem. Činnost při standardních situacích, činnost při clonění, činnost při tečování vyplývá z dané herní situace. Taktické reakce brankáře, s cílem zabránit proniknutí míčku do branky jsou pohybově vyjádřeny variabilním řetězcem vzájemně se prostupujících herních dovedností. Determinantu úspěšnosti brankáře představuje jeho herní zkušenost a taktická vyspělost, schopnost anticipace a „čtení“ hry. Zásobník cvičení pro nácvik herních činností najdete na adrese:
|
|||||||