VYUČOVACÍ PROGRAM a DIDAKTICKÉ POJETÍ UČIVACíl. Vyučovací program je směrován shora na zpřístupnění této hry v souběžnosti zájmu žáků a zpevňování pozitivního vztahu ke sportu.K dosažení cíle vyučovacího programu s obsahem florbalu (dále program) upřednostňujeme a využíváme didaktické postupy odpovídající věku, schopnostem a předpokládané herní způsobilosti úrovni žáků, tj. začátečnické. V perspektivě provozování sportovní aktivity žáků i mimo školu (ve volném čase), je koncepce programu celkově otevřená a vzájemně se prostupující. Program, orientovaný na školní prostředí, se vyznačuje průkaznou proporcionalitou, kontinuitou a komplexností. Jeho struktura a svou podstatou i řazením učiva reflektuje základní charakteristiku florbalu (branková hra) i přednosti a specifika této SH. V podmínkách školního, popř. mimoškolního vyučování, stabilizuje prostřednictvím hry pozici a význam utkání a prostřednictvím tréninku, zdůvodnění zvyšování herní způsobilosti. Obsahový základ programu se vyznačuje kontinuitou a komplexností učiva. Je konkretizován rovnovážným zastoupením herních činností, herních kombinací a herních systémů v prostupnosti. Východiskem celého programu jsou základy součinnosti týmu v obraně a útoku, jež v závěru tvoří i herně kvalitnější výstup programu. Účelem a linií programu je zvyšování herní způsobilosti žáků s cílem realizace florbalového utkání na úrovni přibližující se standardům této sportovní hry. PP 31 vyučovací program Pro dosažení této herní úrovně využíváme v komplexnosti všech metodicko-organizačních forem (dále MOF), průpravných cvičení (dále PC), herních cvičení (dále HC) a průpravných her (dále PH), včetně modifikovaných utkání (dále MU). Při jejich výběru zvažujeme jejich funkčnost, předpokládanou efektivitu i potřebnou míru přitažlivosti. Směrem k žákům nezapomínáme na teoretické zdůvodnění jejich aplikace. Přestože herní činnosti jednotlivce, resp. jejich ovládnutí, tvoří základní článek herní způsobilosti (dále HZ), na jejich ovládnutí nelpíme dogmaticky. Realizace samotného utkání, a to i v rozdílných učebních podmínkách, dokonalost nenárokuje, ani nepožaduje. Ve vyučování (tréninku) žáků v prevalenci praktikujeme a využíváme herní přístup. Z didaktického aspektu florbalové učivo teoreticky předpokládá, v kontextu vyučování SH, kontinuální využití všech dostupných didaktických kritérií a metod. V textu upřednostňujeme termín kritérium před metodou. Termín kritérium je celkově otevřenějším a plastičtějším vyjádřením didakticko-technologického modelu, aplikovaného ve vyučování většiny SH. Východiskem pro výběr didaktického kritéria věcné strukturace je samotný charakter florbalu (typem branková hra). V převaze proto uplatňujeme kritérium vcelku. V situacích spojených s tréninkem (nácvikem) některého z herně vyšších činnostních celků, př. herní kombinace, flexibilně využíváme kritérium od celku k částem a zpět (spojování částí v celek). Pro manipulaci s učivem v čase praktikujeme během celého programu v převaze metodu koncentrace. Učivu florbalu odpovídá vhodněji, umožňuje jeho snadnější rozvržení a organizaci včetně celkové přehlednosti vyučovací jednotky (tréninku). Metodě distribuce či kombinaci obou metod se ale nezříkáme. Rozhodování o vhodnosti užití jedné z nich spočívá analyzováním aktuálních podmínek vždy na učiteli. |
|||||||