Systematika volejbaluPři hře volejbalu můžeme vidět uspořádání děje utkání a jeho obsahu, který je nazýván systematika volejbalu. Obsahuje herní činnosti jednotlivce a herní kombinace. Jejich způsob organizace v průběhu hry pak zajišťují herní systémy. Herní činnosti jednotlivcePodání Herní činnosti jednotlivcePodání Podání je odbití míče do pole soupeře způsobem předepsaným pravidly, kterým se zahajuje každá rozehra. Má dva hlavní úkoly: Spodní podáníSpodní podání používají ve hře především začínající hráčky a někdy i hráči. Hráč při něm stojí čelem k síti s chodidly vzdálenými 0,8 - 1m od sebe. Levé chodidlo (u praváka) je o jednu stopu před pravým, váha těla přenesena vzad a nohy mírně pokrčené v kolenou. Z tohoto postoje si hráč nadhazuje míč jednou nebo oběma rukama vedle pravého boku před svislou rovinu těla do výše 30cm. Zapažuje mírně ohnutou paži a rychle jí švihá vpřed. Provádí úder do míče dlaňovou částí ruky s prsty, které jsou natažené u sebe, nebo mírně od sebe. Obr. 1 Nácvik spodního podání
Vrchní podání z místa v čelném postojiVrchní podání patří mezi nejobtížnější druhy herních činností jednotlivce. Hráč je při něm ve stejném postavení, jako u spodního podání. Míč si nadhazuje před pravé rameno do výšky 1-2m nad rovinu hlavy, zaklání trup a otáčí se mírně vpravo. Paže ohnutá v lokti zapažuje, loket je nad rovinou ramen a směřuje vzad. Z této polohy se trup otáčí vpřed, paže rychle pohybuje vpřed a vzhůru. Míč je zasažen před pravým ramenem zpevněnou dlaňovou části ruky a mírně roztaženými prsty. Dotyk na míč trvá krátkou dobu, paže je při něm natažená nebo mírně ohnutá, ruka směřuje vzhůru nad rovinu sítě soupeře. Video 14 Vrchní podání ve výskoku plachtící Video 15Vrchní prudké smečované Video 16Nácvik vrchního podání
Odbití obouruč spodem v ose tělaOdbitím obouruč spodem (OOS) označované hráči jako „bagr“ se nejčastěji provádí herní činnost jednotlivce příjem podání a příjem v průběhu rozehry. Důležitou pohybovou činností pro odbití obouruč spodem je včasné přemístění k místu odbití. Při odbití sníží hráč těžiště těla a nechá dopadnout míč na předloktí spojených paží. Ty jsou vytažené z ramen, natažené v loktech, těsně u sebe. Spojení rukou je provedeno způsobem, který umožňuje vytočení předloktí a vytvoření potřebné plochy pro odbití míče. Při dopadu míče jsou paže v ostrém úhlu s trupem a hráč zvyšuje těžiště. Míč dopadá na plochu vytvořenou pažemi od konce ruky po konec předloktí. Odbití obouruč spodem mimo osu těla.Je to v případě, kdy se hráč nestačí včas přesunout k míči a má ho pak vpravo nebo vlevo vedle těla. V této situaci uklání trup mírně doprava (doleva) a spojené, natažené paže vytočí tak, aby obě byly v jedné rovině ke kolmici dráhy přilétajícího míče. Paže tak svírají s trupem buď menší úhel 45° nebo větší 90° i více. V tomto případě je míč odbíjen v prostoru do výše ramen i nad nimi před i za čelní rovinou těla. Video 21 Nácvik odbití obouruč spodem v ose těla
Nácvik odbití obouruč spodem mimo osu těla
Obití obouruč vrchemOdbití obouruč vrchem (OOV) se vyskytuje ve hře nejčastěji nahrávce, někdy také při příjmu podání a přihrávce v průběhu rozehry. Má veliký význam pro úspěšné zakončení útočných kombinací různými druhy útočného úderu. Ve vrcholových družstvech ji provádí jeden hráč-specialista nahrávač, družstva na nižší výkonnostní úrovně používají ve hře dva nahrávače. Nácvik odbití obouruč vrchemOdbití na místě před sebe
Příjem podáníPříjem podání je odbití míče letícího od soupeře, jehož úkolem je usměrnit míč na nahrávače nebo do prostoru do kterého vběhne ze zadních zón hřiště. Z hlediska způsobu odbití je příjem nejčastěji prováděn odbitím obouruč spodem - „bagrem“. Používá se v situacích, podání je obtížně zpracovatelné, např. míč letí od soupeře velkou rychlostí, rotací nebo plachtí. Pokud podání od soupeře výše uvedené parametry nemá, je možné provést příjem odbitím obouruč vrchem. To platí především pro hráče nižších věkových kategorií ale i pro dospělé hráče, kteří mají nižší výkonnostní úroveň. Video 28 Nácvik příjmu podání
Přihrávka v rozehřePřihrávka v rozehře se od příjmu podání liší. Je to především proto, že hráč má na něj málo času. Je to dáno délkou rozehry, činností soupeře, umístěním a rychlostí letu míče. Určitou výhodou je skutečnost, že míč létá při rozehře na obou stranách na menší vzdálenost. Proto se při jeho provedení používá častěji odbití obouruč vrchem. Cíl – odbít míč k síti je však zde stejný, jaké při příjmu výkonnostním volejbalu. NahrávkaNahrávka je odbití míče letícího od spoluhráče, (obvykle druhé odbití míče ve vlastním poli) na dalšího spoluhráče s cílem umožnit mu provést útočný úder. Nejčastěji bývá provedena odbitím obouruč vrchem, ale ve hře se vyskytuje i odbitím obouruč spodem. Ve vrcholovém i výkonnostním volejbalu ji provádí specializovaný hráč – nahrávač. Pokud není přesně provedena předcházející herní činnost – příjem nebo přihrávka, musí nahrávku provést některý z jiných hráčů. Video 30 Nácvik nahrávky
Útočný úderÚtočný úder je odbití míče do pole soupeře v průběhu rozehry s cílem dosáhnout bodu pro své družstvo. Nejčastěji bává proveden odbitím jednoruč ve výskoku. Má různé druhy provedení z hlediska polohy, pohybu těla a pohybu paže vzhledem k míči. Může být prováděn v blízkosti sítě i ve větší vzdálenosti od ní. UlitíUlití je odbití jednoruč prsty prováděné nejčastěji ve výskoku, které směřuje rychle k zemi do prostoru za blok nebo do jeho blízkosti. RoládaRoláda má podobný úkol jako ulití. Provádí se odbitím jednoruč dlaní a prsty, které jsou u sebe, míč má horní rotaci. Umísťuje se za soupeřův blok, či do středu hřiště. Nácvik útočného úderuHráč stojí ve vzdálenosti 6m od stěny (nebo svislé sítě na stěně) a odbíjí do ní míč po nadhozu spoluhráče stojícího z pravé strany (platí pro praváka) Video 34 JednoblokJednoblok je přehrazení určitého prostoru nad sítí prováděného jedním z hráčů přední řady obvykle ve výskoku rukama ve vzpažení s cílem zabránit přeletu míče do vlastního pole a srazit míč do pole soupeře. Tímto způsobem dosáhne pro své družstvo bodu. Blok je činnost, která plní jak úkoly obrany, tak i útoku. Ve hře se provádí nejčastěji proti útočnému úderu soupeře. Video 37 Nácvik jednoblokuJeden hráč stojí, ruce má ve vzpažení, druhý mu hází míč do rukou a první jej blokuje Video 38 HERNÍ KOMBINACEPostavení družstva na příjem podáníPostavení družstva na příjem podánímá za úkol rozmístit všechny hráče ve vlastním poli tak, aby se vytvořily podmínky pro přesný příjem podání. Jednotlivé druhy postavení je možno rozlišit podle toho, kolik hráčů je připraveno podání přijmout a kolik jich podání nepřijímá. Znamená to, že jsou v takovém postavení, kdy na ně nemůže dopadnout míč při podání soupeře. V pěti hráčích přijímají pouze družstva spadající do kategorie mladšího žactva, která s volejbalem teprve začínají a dále družstva dospělých na úrovni základního (rekreačního) volejbalu. Ve hře družstev výkonnostního volejbalu používá příjem podání ve čtyřech hráčích. Družstva na úrovni vrcholového volejbalu přijímají ve třech hráčích. Postavení proti útočnému úderu soupeře s jednoblokemÚkolem těchto kombinací je vytvořit obranu u sítě blokem a rozestavit zbývající hráče v poli tak, aby mohli úspěšně vybrat míč. Tím se vytvoří podmínky pro pokračování hry útočnými kombinacemi. Jednobloku se při tomto postavení používá převážně u družstev volejbalových začátečníků. Důvodem je skutečnost, že ještě neovládají obtížnější herní činnosti jednotlivce u sítě – dvojblok a trojblok. HERNÍ SYSTÉMYBez specializace hráčů: každý v zóně 3 nahrává ZÁVĚRMultimediální učebnice sportovních her 2 – část VOLEJBAL přináší informace, které jsou obsahem výuky ve 2. studijním úseku na Fakultě tělesné výchovy a sportu UK. Vycházejí ze sedmi tematických celků zabývajících se především praktickými herními dovednostmi, jejichž úkolem je umožnit realizaci hry volejbalu v utkání. Přináší také základní teoretické poznatky. Volejbalové dovednosti spojené s teoretickými vědomostmi a didaktickými znalostmi mohou při studiu na fakultě použít nejen posluchači, ale také trenéři, učitelé, cvičitelé a všichni další zájemci, kteří se chtějí volejbalem zabývat. |
|||||||
doc. PhDr. Jaroslav Buchtel, CSc. | |||||||