5.  Hodnocení (diagnostika)fotbalových dovedností

Diagnostikou, rozumíme záměrné vyšetření či vyšetřovaní jevů spojených především s herním výkonem, potažmo s herními dovednostmi, které jsou předmětem vyučování fotbalu. Záměrem vyšetření může být žák, skupina žáků, celé družstvo s možnostmi následných opatření v obsahu učiva, učebním programu, v chování žáků nebo i v přípravě a chování samotného učitele. Důležitým diagnostickým zdrojem jsou především herní dovedností, které můžeme strukturálně hodnotit nejen při herním výkonu v tréninkovém utkání, ale i ve specifických vytvořených podmínkách, v situacích mimo utkání (v průpravných a herních cvičeních, průpravné hře) nebo ve specificky vymezených pohybových úkolech v rámci dovednostních testů, kde zjišťujeme a hodnotíme dílčí předpoklady k hernímu výkonu.
Přestože testování fotbalových dovedností není běžnou činností učitele ve školní tělesné výchově, lze uvažovat o vhodných testovacích souborech, které mohou tvořit různé manipulace s míčem (např. způsoby ovládání míče, které jsou vhodné pro řešení soubojových situací 1:1 jako je zasekávání míče, stahování míče, otáčení se s míčem ve spojení s klamnými činnostmi, žonglování s míčem hlavou, nohou), lokomoce s míčem (vedení míče se změnou směru v co nejkratším čase), provedení vybrané herní činnosti jednotlivce (přihrávání na cíl, na přesnost po zemi nebo vzduchem, střelba do vymezeného území apod.), spojování pohybových úkolů s míčem (např. řetězec herních činností ukončený střelbou na branku s přiblížením řešení testové situace podmínkám hry), součinnost hráčů (např. zvládnutí typické kombinace na výměně místa v křídelním prostoru s finální přihrávkou na jednoho ze spoluhráčů apod.).
Testy měření a hodnocení dovedností doporučujeme chápat především jako motivační faktor pro žáky a jako kontrolu stupně osvojení herní dovednosti. Výsledky je nutno hodnotit individuálně, jako okamžitý aktuální stav dovednostního výkonu v příslušném herním úkolu, které si může učitel/hráč kontrolovat po určitém časovém odstupu při opakovaném měření. Základem interpretace pro učitele je srovnání a hodnocení zjištěného stavu vzhledem k nějaké normě (času, počtu), vzoru, modelu. Pro hodnocení úroveň zvládnutí uzlových („kritických“) míst provedení můžeme využít posuzování, které vychází z pozorování, při kterém učitel přiřazuje k jednotlivým sledovaným jevům určitou hodnotu na škále s určitým počtem stupňů. Např. hodnotíme žáka číslem z pětistupňové škály, z které předem víme, že nejvyšší stupeň znamená nejlepší provedení, nejnižší stupeň pak nejhorší provedení. Pro přesnější výklad používáme verbální charakteristiku pro jednotlivé stupně – např. zajímá-li nás vedení míče slalomem v přímém směru na vzdálenost 30 metrů (video 26), tak hodnocení kritických míst provedení může vypadat takto:

Stupeň 5 – hráč provádí činnost bezchybně, vede míč plynule a rytmicky, rychle a koordinovaně na obě strany kolem tyčí, rovnoměrně používá obou nohou,
Stupeň 4 – hráč provádí činnost bezchybně, plynule, převážně s použitím dominantní nohy s drobnými chybami,
Stupeň 3 – hráč provádí činnost jednou nohou a na jednu stranu s menšími chybami plynule, ale pomalu, při větší rychlosti s většími chybami,
Stupeň 2 – hráč provádí činnost těžkopádně a nekoordinovaně, dopouští se významných chyb a jen sporadicky překonává vymezenou dráhu vedení míče,
Stupeň 1 – hráč vede míč velmi nekoordinovaně, s přerušováním pohybu, není schopen udržet míč pod kontrolou za pohybu.

Kromě uvedené lokomoce s míče(vedení míče se změnou směru v co nejkratším čase) Vám v dalších videosekvencích přibližujeme dovednostní testy:

  1. opakované přihrávání na přesnost (přenosná branka 1,5 x 1,0 metrů) prvním dotykem vnitřní stranou nohy (oběma nohami), ze vzdálenosti 10 metrů (video 27),
  2. přihrání vzduchem po vedení míče vnitřním nártem do vymezeného území, na vzdálenost cca 20 metrů, v prostoru pokutového území, střídavě z pravé strany – pravou nohou a z levé strany – levou nohou (video 28).

přihrání vzduchem po vedení míče vnitřním nártem do vymezeného území, na vzdálenost cca 20 metrů, v prostoru pokutového území, střídavě z pravé strany – pravou

PhDr. Mario Buzek, CSc. Zdenka Marvanová

vytvořil webmaster UK FTVS, (c) 2015